söndag 27 augusti 2017

Gäddfiske


Det har varit riktigt dåligt fiske den sista tiden efter att jag uppdaterade bloggen senast. Jag har fiskat nästan varje helg efter förra inlägget men det har inte blivit någon gädda överhuvudtaget i ån. Mestadels har jag flötestrollat men utan resultat. Det var samma visa förra året i augusti att gäddfisket var dåligt, men ju närmare hösten närmar sig kommer det bli bättre hoppas jag. Igår morse var jag och Albin iväg till den ”hemliga” sjön i grannkommunen för att fiska lite gädda. Jag valde att åka dit för där vet jag i alla fall att det är nästan garanti på att få gädda samt att det var nästan en månad sedan jag var där sist. Vilket fall satte vi i båten strax efter halv sju på morgonen och vädret var soligt med lite lätta moln med svaga vindar.  

Vi använde var sin gummijigg att kasta med som jag gjutit och det dröjde knappt en tjugo minuter innan Albin fick kontakt direkt, men tyvärr släppte den strax intill båten. Men det skulle inte dröja särskilt länge innan det skulle hugga igen på Albins gula jigg.
v
Gäddorna var verkligen aktiva denna morgon för det högg ytterligare några gånger på Albins jigg, men tyvärr släppte fyra gäddor på rad för honom. Själv tappade jag en gädda med för att jag inte var koncentrerad och tittade på när Albin kastade. Det blev bara en gädda som fick syna mobilkameran samt en lite Abborre med under detta fiske. Det är inte så ofta att man tappar flera gäddor på raken, men med en enkelkrok på jigg så är det betydligt lättare att tappa än med trekrok. Efter nästan tre timmars fiske tog vi upp båten och var ändå rätt så nöjda för det var bra fart på gäddorna trotts allt. Nästa fiske kanske blir i sjön igen eller i ån eller kanske till och med Anten? Jag får se vad det blir…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar