tisdag 27 oktober 2009

Sammanfattning från fisket Maj 2008 - Maj 2009

Aspen

Lördag 02 Maj 2009, 22:08


Det var helt okey fiske denna morgon med Sten. Fint väder, två gäddor och två hyffsade hugg och fika i båten. Jag satte i båten runt halv sju och vattnet låg återligen som en spegel, riktigt vackert, men det var lite kyligt denna morgon innan solen värmde. Idag hade vi fyra stycken spö ute för trolling, alla fyra wobblerna i olika färger och storlekar allt för att försöka få så bra spridning på djupen som möjligt. Vi började att köra sakta längs med kanterna, och efter ca 1,5 timma så högg det utanför en av vassarna. En liten Gädda på drygt kilot skulle jag tippa på att den vägde.

Vi fortsatte att köra vidare, efter en stund så högg det igen, och när jag såg en massa trassel närma sig båten trodde jag att linorna hade trasslat in sig i varandra, men det visade sig att det var ett gammalt gamalt pimpelspö med trasslig lina som jag lyckade fastna i, helt otroligt. Efter ungefär 1,5 timma så högg det igen i en av vikarna, det var Sten som drog upp en Gädda på dryga kilot.

På vägen in så hade vi två stycken hugg till nästan samtidigt, men tyvärr släppte båda två. Vi fick nöja oss med två stycken gäddor idag, kunde varit fyra stycken i stället, och dom kunde ha varit betydligt större, men jag och Sten hade riktigt kul ihop när vi fiskade och det betyder mer än storleken på gäddorna. Vi tar större nästa gång...



Aspen



Fredag 01 Maj 2009, 22:09


Idag fredag hade jag igentligen inte tid att fiska, jag skulle nämligen iväg med barnen på förmiddagen, men min kära fru släppte iväg mig ett par timmar till fiske iallfall. Tack! Jag kom ner till Aspen ungefär vid halv sju tiden och vattnet låg som en spegel. Jag bestämmde mig att prova med min nya röd-vita Westin vobbler på det ena spöt, och på det andra spöt den ledande westinvobblern som brukar ge hugg. Jag körde längs vasskanterna denna morgon, och efter ungefär drygt en timma högg det, en Gädda på 2,9 kg.


Trollingfiskade mitt ute i sjön på hemvägen, men den sista timman gav tyvärr inget hugg. Imorgon följer min jobbarkompis Sten med, ser fram imot ett förhoppningsvis bra fiske...




Aspen



Lördag 18 Apr 2009, 22:22


Premiär med båten detta året blev det först idag, och valet blev Aspen. Det var riktigt fint väder när jag kom fram till sjön ca halv sju. Vattnet låg nästan som en spegel.

Men bara efter att varit ute ca 1 timma så blåste det upp ordenligt och det blev riktigt råkallt. Fisket var inte något vidare heller, det var riktigt trögt och inte ett ända hugg på tre timmar. Det är väldigt ovanligt, men jag hoppas att det kommer att bli bättre fiske när gäddorna har slutat leka.



Havsöringspremiären avklarad



Måndag 13 Apr 2009, 22:08

Havsöringspremiären avklarad idag. Dock utan fångst. Jag, svärfar och min svåger åkte ner till Stenungsund i morse för att för att fiska havsöring. Tyvärr så blev det inte ett ända hugg denna morgon, det var riktigt trögt. Annars brukar vårat ställe vara riktigt bra, det är sällan vi inte får något alls, men det är ju det som är tjusningen att man inte får fisk jämt. Egentligen började vi fiska försent, vi kom dit ungefär vid halvtio och vädret kanske inte var det bästa för att fiska havsöring, nästan helt vindstilla och en sol som nästan skulle spricka igenom. Men det fanns tyvärr inte tillfälle att börja fiska tidigare idag, men det var ändå riktigt gött att komma ut och kasta lite och känna doften av havet. Till helgen blir det förhoppningsvis att jag åker ut med båten.



Fixat med båten



Lördag 11 Apr 2009, 20:32


Nu var det ett tag sedan jag var ute och fiskade. Det är ju tiden som inte har funnits till att åka iväg och fiska. Långfredagen och påskafton fanns det iallafall tid till det, men jag bestämde mig ändå för att göra i ordning båten istället. Igår på långfredagen så rubbade jag upp, vaxade och tvättade båten och idag på påskafton passade jag på att måla durken


Förhoppningsvis ska jag komma ut med båten innan denna påskledighet tar slut



Angeldonsfiske


Lördag 14 Feb 2009, 17:51


Idag var det riktigt fint väder på sjön uppe hos min jobbarkompis Sten. Helt vindstilla och inte en vindpust, riktig fin fiskedag. Sten började att borra upp hålen ungefär vid åtta tiden på morgonen och jag kom upp till sjön strax efter. Precis när han skulle knyta på andra donet så högg det nästan direkt på första donet. Tyvärr släppte fisken, antagligen en gädda. En stund efter att vi satt ut de första sex donen så kom två hugg nästan samtidigt och det cirka var en timma första hugget.

Jag kännde nästan direkt att det var någon större storlek på gädda som högg, och det visade sig att den var en fin gädda på 87cm. Den vägde dock bara 3,5kg, trodde att det skulle väga lite till iallafall. Den andra gäddan som Sten drog upp vägde runt kilot. Morgonen började bra, men efter dessa två gäddorna vi fick var det segt ett bra tag efter. Förutom två tappade gäddor på förmiddagen så fick vi upp två gäddor till som var runt ett kilo.



Angeldonsfiske men min jobbarkompis Sten


Lördag 17 Jan 2009, 17:55

Ungefär en vecka efter fisket med jobbet var det dags för angeldonsfiske igen uppe hos min jobbarkompis Sten. Vi fiskade i samma sjö som sist och vädret var även denna gång riktigt fint, fast denna gången blåste det lite mer.

Vi började sätta ut angeldonen vid åtta tiden på morgonen och denna gång satte vi ut sju stycken don till att börja med. Vi satte ut dom från hyfsat grunt till rätt så djup och försökte få dem tvärs över en djupbrant.

Mendans Sten satte på Mörten på de sista donen så gjorde jag upp lite eld. Och det dröjde inte mer än ca en timma innan det första hugget kom. Sten drog upp en Gädda inte stor men fin, men kul ändå att fått fisk eftersom vi inte fick något förra veckan.



Efter att värmt oss vid brasan och ätit lite korv så bestämde vi oss att sätta ut ytterligare fyra don i hopp om att det verkade lovande när det inte tog mer än en timma innan vårt första hugg kom.

Tiden gick och inte ett hugg på våra angeldon så vi bestämde oss för att pimpla lite Abborre under tiden. Sten fick ett par små Abborrar ganska så snabbt, och jag skulle precis sänka ner mitt blänke när jag såg att det högg på ett av angeldonen. Först trodde jag att det var en lite Gädda som högg fast det var en riktigt fin Abborre. Och det var faktiskt den sista fisken idag, så vi packade ihop våra saker och var riktigt nöjda efter en sådan härlig och solig dag nere vid sjön.






Angeldonsfiske med jobbet

Lördag 10 Jan 2009, 20:42


En kort sammanfattning: Vi hade riktigt trevligt med fisket igår, kanon väder cirka sex plusgrader, vindstilla och sol som var på väg att spricka upp, dock utan att få upp någon fisk, TYVÄRR. Inte en ända Gädda ville hugga. Men vi hade trevligt ändå med jobbarkompisarna. Det var första gången som vi inte fick en ända Gädda när vi fiskat i sjön. Som tradition på firman har vi angeldonsfiske varje år, när det är is på sjöarna vill säga. Det var nämligen tre år sedan vi hade fiske med jobbet senast, det var faktiskt på tiden att det blev så fin is i år. Angeldonsfisket har vi hos min jobbarkompis Sten som bor i Härryda kommun. Närmare bestämt bedrevs fisket på en av sjöarna i Vrestaby. Vi var inte så många denna halvdag som fiskade, bara jag och fem jobbar kompisar var med. Klockan tolv hade vi möte, så vi hade ungefär fyra timmar på oss att försöka lura någon Gädda så vi började ungefär vid halv åtta tiden. Denna dag, hade vi tyvärr inte någon Mört som bete, det fick bli Strömming fileér istället. Inte en ända Mört i stugorna och i sportfiskebutiken var det givetvis slut med

Det var riktigt svart när vi gick genom skogen ner till isen, vi började med att provborra för att se hur tjock isen var, mest för skojskull och den var runt 20 cm, så den var riktigt tjock och fin, dock väldigt hal.

Vi började med att sätta ut och rigga angeldonen, denna gången satte vi satt ut 16 stycken. Vi satte ut angeldonen på djup från ca två meter till ca åtta meter för att det skulle vara så mycket variation som möjligt.

Medan jag och Sten, Magnus och Christian satte ut donen så fixade Leif och Nicklas eld. Sedan satt vi vid brasan och hade riktigt trevligt och snacka om allt utom jobb som vi vanligt vis alltid gör.

Sedan var det vara vänta... på att hugget skulle komma, men det inte gjorde idag. Jo ett hugg hade vi faktiskt, en Gädda hade dragit ut bra med lina i ett av donen som vi tyvärr inte upptäckte i tid, men annars ville det inte alls hugga denna morgon.

Men vi kommer igen nästa år med jobbet och då kanske det blir bättre, om det blir is vill säga.


Fick en Lax idag på julafton

Onsdag 24 Dec 2008, 23:24


Men den går inte att rensa och äta. Fick den av min gode granne, en pensionär som är mycket duktig på att göra fiskar och fåglar av trä.


GOD JUL

Flugfiske i skogstjärnet med dyblöta byxor




Söndag 16 Nov 2008, 22:39


Jag trodde att jag inte skulle hinna fiska innan December i förra inlägget, men jag fick lite tid över en stund på morgonen i dag trots att min dotter Matilda fyller fyra år idag. Jag var i och för sig inte och fiskade särskilt länge, drygt en timma. Men denna gången var jag inte ute med min båt. Jag var ute i skogen i ett tjärn och flugfiskade. Jag hade aldrig fiskat i det tjärnet nån gång innan, utan jag har bara sett på Eniro kartorna att det ska ligga ett tjärn där. För att stilla min nyfikenhet vad det kanske är för fiskar som finns i tjärnet så bestämde jag mig för att åka dit och prova med fluga, jag hade ju ändå inte haft tid att åka ut med båten. Fiske med flug i morse var inte helt det bästa förutsättningarna. Det blåste ganska mycket, står på lurig sumpmark och ett par rejäla hagelskurar gjorde inte saken bättre. Öring blev det inte någon heller, hade varit kul att fota en så vacker fisk där denna morgon, efter mödan att ta sig så nära vattenkanten som möjligt efter att ha stått i nästan bara sumpmark. Jag fiskade ungefär en timma. Jag satte först på en svart Montana fluga med svart kropp med lite rött huvud och med mörkgrön svans. Jag testade dra snabbt vid ytan, samt lät flugan sjunka ganska bra innan jag drog in den med olika ryck. När inte denna fluga hjälpte första halvtimmen satte jag på en annan fluga som liknar en spyfluga med ljus svans. Tyvär hjälpte inte detta heller Så jag gav upp. När jag skulle gå tillbaka från tjärnet fick jag balansera mig fram och hoppas på att sumpmarken skulle hålla just där jag trampade. Men tyvärr trampade jag fel, så jag sjönk ner ända till midjan, allt gick på ungefär två sekunder, fast jag kom upp lika fort för det, men det var riktigt kallt om benen att gå vägen ner till bilen dyblöt. Men det är sådant jag kan bjuda på. Annars hade jag inte tagit upp detta i min blogg. Jag kommer att återvända till tjärnet, under bättre väder förutsättningar, men det blir fiske med båten nästa gång.


Två nya Westins wobblers inköpta

Fredag 14 Nov 2008, 22:26


Jag har inte varit ute och fiskat på ett tag nu, har haft fullt upp på helgerna. Resten av helgerna i November är också fullbokade så jag siktar på att fiska i början av December igen. Har köpt 2 stycken nya Westins wobbler. En på 23 cm och den andra på 17 cm, båda flytande. Ser fram mot att prova trollingfiska med dessa wobblers i Aspen nästa gång jag fiskar. Resultatet följer...




Aspen



Lördag 18 Okt 2008, 15:55


Det var helt vindstilla denna morgon när jag satte i båten och runt fyra grader varmt. Hösten hade verkligen kommit. Det skulle blåsa upp och bli regn senare under förmiddagen, lite blåst har visat sig bra för Gäddfisket för mig förut. Jag använde mig av min favorit wobbler igen "Westins jätte" på mitt ena spö, och på det andra spöt satte jag på en vit vobbler men röd rödfärgad rygg. vobblern är runt tjugo cm lång. " Big Al"

Jag hade precis satt fast det ena spöt i hållaren och riggade det andra spöt så kom ett tidigt hugg. Jag kände direkt att det inte var någon stolek på Gädda. Knappt ett halv kilo gissar jag, det var inte ens värt att väga Gäddan. Efter att jag släppt tillbaka Gäddan så hade jag ett hugg bara en liten stund efter. Tyvärr så lossnade den, gissar att det var en Gös. Jag trollingfiskade vidare, och efter ca 1,5 timma så hade jag inte ett hugg. Det var verkligen trögt. Jag bestämde mig för att sätta på upphängare med ca 20gram bly tyngd på linan så jag kom lite djupare. Efter ytterligare en timma hade det fortfarande inte huggt.

Jag bestämde mig för att göra ett sista försök att få hugg, jag tog bort mina upphängare och bytte vobbler på ena spöt och så bestämde jag mig för att köra sakta utanför grundet. Jag körde sakta på tvåan på elmotorn och drev samtidigt med vågornas hjälp över djupkanten. Så kom hugget, en Gädda dock inte så stor, vågen visade bara 2.2 kg, men den var större än den första Gäddan jag fick denna regniga och blåsiga höstdag.



Aspen


Söndag 14 Sep 2008, 20:30


Idag var Joakim med och fiskade. Vi åkte ut på sjön ungefär klockan nio denna kalla morgon. Det var bara 4 grader varmt, men när solen tittade fram känndes det riktigt härligt, men det känns att hösten är på gång. jag hade bestämmt mig för att använde mina 2 stora Westin vobblers med bly tyngd som upphängare för att komma ner rätt så djupt. Ena spöt satte jag på ett 60 grams bly tyngd och i den andra spöt ett på 20 gram. Joakim använde ingen blytyngd utan använde en Wobbler som gick riktigt djupt Redan efter en halvtimma högg det. Joakim fick en fin Gädda på 2,6 kg mitt ute i sjön. Efter att släppt tillbaka Gäddan dröjde det inte mer än en halvtimma till så fick jag en liten Gädda. Det var inte ens värt att väga den, men jag skulle tippa på att den väger runt 1,6 kg. Den minsta jag fått i Aspen. Efter att vi släppt tillbaka båda Gäddorna var det jätte trögt fiske sedan. Inte ett hugg på 3 timmar, så vi gav upp fisket vid 13:00 tiden.





Aspen


Lördag 16 Aug 2008, 19:48


Aspen igen. Denna gången var det ingen lyckad fiske dag. Inte ett hugg på hela morgonen, och så mitt spö som gick av på mitten. Det var väldigt mycket dimma när jag skulle börja fiska. Trollingfiskade ut en bit i sjön, men fick snart dra mig tillbaka in till kanterna och fiska av där i stället. Det var ingen ide att fiska längre ut, man såg knappt 7 meter framför båten. Inte för en klockan åtta så hade dimman stort sett dragit bort. Fiskade mig sedan ut på lite djupare vatten, men inte ett hugg där heller. I dag ville sig ingenting. Mitt ena spö knäcktes tyvärr på mitten med. När jag skulle byta till en annan vobbler för att sedan kasta ut den så gick spöt av på mitten. Måste antagligen varit en liten spricka där. Jag kan ju iallafall glädja mig åt att den inte gick i sönder om jag hade haft en stor fisk på.

Först hade jag solen som riktmärkte när jag skulle dra mig tillbaka, men så tätnade dimman ännu mera och som ni ser på kortet under, var solen helt borta bara på nån minut. Men det dröjde inte länge för än jag såg land.


Tillslut blev det bra väder iallafall, även om fisket och det brutna spöt förstörde allt.



Fiske i Aspen, med lite revansch


Onsdag 06 Aug 2008, 19:34


Denna morgon var det Aspen som gällde. Tankarna på 5-6 kilos Gäddan som jag tappade sist jag fiskade i sjön satt kvar i minnet. Kanske skulle revanschen komma idag. Jag la i båten strax innan klockan sex denna kalla morgon, det var bara sju grader varmt. Vattnet låg som en spegel nästan hela morgonen, men det var riktig trögt första tre timmarna. Jag trollingfiskade runt de flesta vasskanter åt Lerumshållet till, med min Westinvobbler och med min lilla svarta vobbler som är mycket bra på Abborre. Men fisket var riktigt trögt i början. Efter att jag hade fiskat av vasskanterna utan resultat körde jag ut mitt på sjön och provade att trollingfiska på djupare vatten.

Resultatet blev genast bättre. Sista timman innan jag skulle ge upp fisket så högg det på rejält. Efter att Gäddan dragit ut massa lina och kämpat en stund fick jag upp den till slut. Vågen visade 3,3 kg. Hyfsad storlek på Gädda iallafall. Fiskedagen var räddad, och lite revansch fick jag sen förra fisket i Aspen.

Fick den på min 17 cm långa Westin vobbler

Så skildes vi åt efter vägning och några kort.



Sammanfattning från Värmland

Fredag 01 Aug 2008, 23:45

Nu har jag kommit hem från Värmland.

Sammanfattningsvis så tycker jag att fisket har varit lyckat. Det blev några fina Abborrar, Gäddor och Öringen som Martin fick upp. Tyvärr så åkte vi hem ett par dagar tidigare än beräknat. Vädret hade inte varit så bra dessa dagar. Åskat har det gjort stort sett varje dag, värst var det i Torsdags. Är det åska i luften så slutar fiskarna att hugga, så är det alltid i sjön vi fiskar i. Det skulle bli sådant här väder över helgen med, och då kommer det samtidigt att bli flera långa strömavbrott. Finaste kvällen var i Onsdags, då låg sjön som en spegel och det en var vacker solnedgång.

Första dagen i Värmland 080728

Vi kom upp till stugan på måndag eftermiddag. Det var fint väder hela vägen upp, men det skulle blir sämre väder mot kvällen. Jag och mina svågrar åkte ut på sjön med ekorna och började trollingfiska och kasta lite i vikarna. Men tyvärr så blev vädret sämre. Det började åska och dra ihop sig till regn, så vi avbröt fisket. Det är bara att hoppas att det skulle bli bättre väder i morgon.

Den ända som fick fisk idag var min dotter Matilda. Hon fick sitts livs första Mört, och 2 Abborrar med. En riktigt lyckad eftermiddag trots allt, iallafall för Matilda. Nu är det bara att hoppas att hon blir en inbiten sportfiskare.

Matilda visar stolt upp sin fisk


Andra dagen 080729

Det var betydligt bättre väder denna morgon. Även fisket visade sig vara bra denna dag. Förutom att det blåste lite, så var iallafall ingen risk för åska och regn som det var igår. Morgonen började med att Niklas släppte tillbaka två st små Abborrar på trolling. Efter att det hade varit trögt en stund på morgonen trollade Joakim och Niklas mot en av öarna i sjön, och la sig med båten vid en djupkant. De hade tur och kom in i ett stort Aborrstimm. Niklas och Joakim fick hugg samtidigt. Niklas Abborre vägde 750g och Joakims vägde 850g, Joakim fick en till Abborre strax efter som vägde 700g. Daniel som var med i deras eka på morgonen skulle dra upp sin vobbler ur vattnet för att inte riskera trassla in sig i deras lina fick med hugg. Han landade en Abborre på 730g.

Niklas Abborrar högg på en liten svartguldig Rapala. Joakim använde som vanligt sin oranga Bomber. Daniels Abborre hög på en liten Abborre färgad Hi-lo.

Eftermiddagsfisket var helt ok med.

Jag och Daniel började med att trollingfiksa ut till en bra vik längre bort i sjön. Det brukar ofta stå Gäddor där. Efter att ha kastat med ytspinnare en stund inne i viken hade vi sammanlagt 5-6 Gäddhugg, men oturligt nog ville ingen kroka sig, utom en Gädda som inte var direkt någon storlek på. Efter dessa missar bytte jag till en vobbler med ställbarsked och med dubbla trekrokar. Jag ställde ner skeden på vobblern så att den skulle gå så ytligt som möjligt. Sedan är det bara att veva in ryckigt och låta den gå lite konstigt på ytan. Nu skulle det bara att gå inte missa om en Gädda skulle hugga. Och det gjorde det inte heller. Efter att ha kastat en stund i en annan vik så small det på en mindre Gädda på ca 2,5kg. Sista stunden på kvällen gav inte direkt nått för mig, förutom 2 tillbakasläppta Abborrar. Joakim fick två Abborrar på halvkilot, tyvärr så tappade han en betydligt större. Linan snurrade in sig proppelen och gick av. Niklas fick en stund senare en Gädda som han släppte tillbaka och en Abborre på nästan kilot efter denna incident. Höjdpunkten på kvällen var Martins fina öring på 550g som högg nästan inne vid land.

Martins fina öring. Ända öringen vi fick dessa dagar.


Första hugget på gädda denna dag


En av Niklas fina Abborrar dessa dagar.

Ett par fina abborrar från fisket denna dag


Tredje dagen 080730

Denna morgon var det lite mera oroligt väder på sjön. Det var i och för sig inte regn men det var åska i luften. Hela förmiddags fisket i sjön var riktigt trögt. Inte ett hugg. Vi testade lite olika drag och vobblers, men det hjälpte inte. Det var helt enkelt inte ett liv på sjön. Vi bestämde oss då för att ge upp och försöka sedan på eftermiddagen. Eftermiddagsfisket började riktigt bra, förutom att det var en hel del åskmoln runt omkring, men det var bara att hoppas att det inte skulle börja åska. Efter ca en halvtimma hade jag redan fått upp två fina Abborrar. En vägde 950g och den andra vägde 850g. Strax där efter släppte jag tillbaka en liten mindre Abborre med. Ungefär vid samma tidpunkt släppte Joakim tillbaka en rätt fin Gädda en bit längre bort. Ungefär en halvtimma efter dessa landade fiskar så började det åska igen. Molnen och åskan kom allt närmare. Fisket blev samtidigt jätte trögt i sjön när det blev oroligt i luften, så vi bestämde oss för att åka in till bryggan och avvakta tills åskan och molnen dragit förbi. När kvällen kom hade det klarnat upp riktigt bra, och det blev riktigt vackert väder och sjön låg spegelblank. Finaste kvällen hittills. Vi åkte ut på sjön ca klockan nio på kvällen. Vi hinner iallafall fiska en stund innan det blir riktigt mörkt. Jag och Daniel åkte in till en vik som vi fick Gädda i dagen innan. Efter en stund så fick jag en Gädda på ca 2,9kg. Niklas släppte också tillbaka en Gädda vid en av hans favorit ställen. Sedan blev allt mörkare, och för att kunna se någorlunda i skogen på väg hem så vi beslöt oss att fiska vidare i morgon istället.

Fina Abborrar jag denna dag



Vet inte hur många gäddor det lurar i denna vik


Fjärde dagen 080731

Denna morgon var det riktigt fint väder. Hela sjön låg som en spegel. Jag var själv inte nere vid sjön och fiskade på morgonen, det var bara Joakim och Niklas som fiskade. Fram på förmiddagen så började det tyvärr åska. Då blev genast mycket sämre fiske i sjön. De hade ett hugg, och det var en Abborre som de släppte tillbaka. Strax efter att det släppt tillbaka Abborren så gav de upp fisket. Det är ingen ide att fiska i sjön när det åskar. Fiskarna slutar hugga. Tyvärr så höll åskan i sig hela eftermiddagen och kvällen, och det regnade krafigt med. Strömmen var borta i huset hela eftermiddagen, tack vare vädret. Det kommer att bli sådant här väder unde hela helgen, och då kan man räkna med mera elavbrott. Med dessa förutsättningar så bestämde vi oss att åka hem i morgon.

Kort på mina svågrar som var med och fiskade på sjön.

Martin som fick den fina öringen

Joakim och Niklas på väg hem från fisket

Daniel som jag fiskade i samma båt med dessa dagar


Fina kort från sjön i onsdags. Den ända riktiga fina kvällen.






Värmland nästa


Söndag 27 Jul 2008, 12:51


I morgon åker jag upp till norra Värmland. Till mina svärferälldrars sommarstuga. Jag kommer att vara där i några dagar. Får se hur fisket är i sjön och i tjärnarna. Kanske blir det lika bra fiske som förra året ? Återkommer med text och bilder om hur fisket har varit



Premiär fiske i Aspen, med stor besvikelse


Lördag 26 Jul 2008, 11:21


I morse var det premiär fiske med båten för mig i sjön Aspen. Har ju nästan bara fiskat i Sävelången innan. Men det blev ingen lyckad fiskedag! Efter att jag kört runt och trollingfiskat i ungefär 2 tim utan hugg, så kom äntligen hugget. Först trodde jag att det var bottennapp. Men det visade sig att det inte var något bottennapp, det var en Gädda som hade huggt. Efter en stund började Gäddan att ge med sig där nere på djupet. Jag var övertygad om att det var nån stock eller nån gammal bräda som jag hade fastnat i. Men det visade sig att det var en rätt stor Gädda som började synas strax under vattnet. Efter några rusningar skulle jag precis ta upp den när den tyvärr släppte. Gäddan hade tyvärr inte blivit bra krokad. Ena kroken satt i ögat och den andra löst i munnen. Tror att den vägde runt 5-6 kg. Och det hade varit personbästa för mig. Riktigt besviken är jag över att jag tappade den. Revanch lusten är stor just nu!


Kvällsfiske i Sävelången


Onsdag 23 Jul 2008, 0:08


Då var det fiske i Sävelången igen... Denna fina kväll i Sävelången så hade jag sällskap i båten. Båda mina svågrar Niklas och Joakim var med och fiskade. Hade inte tänkt att åka ut denna kväll egentligen, men det är inte så ofta både Joakim och Niklas är med samtidigt, så det var bara att köra ner båten till sjön och se hur denna kväll skulle bli. Det har varit ganska trögt fiske i sjön de sista gångerna tycker jag, men jag hade ändå en känsla att det kommer att bli en bra kväll. Men det började lite trögt. Vi bestämde oss först för att fiska av lite vikar. Efter att ha trollingfiskat till första viken och hållit på att kasta där en stund utan resultat trollingfiskade vi vidare längre in i en stor vik. Joakim hade första hugget, men tyvärr släppte den. Gissar att detta hade varit en hyfsad Abborre. Inga bitmärken alls på vobblern. Senare under kvällen släppte Niklas tillbaka en lite Gädda. Vi fiskade av ett par vikar till utan hugg. Tiden gick ganska fort på slutet, så vi kände att det var kanske dags att ge oss. Det började bli ganska mörkt med, men vi sa att vi testar att köra vidare en lite stund till. Och då fick Joakim som revansch!

Hyffsat hugg

Gäddan gillade Joakims nyinköpta vobbler

Så var kvällen räddad för Joakim. Gäddan vägde ca 2,5 kg



Nu fyra spön riggade för trolling. Trögt fiske.


Torsdag 17 Jul 2008, 20:38


Var ute och fiskade ett par timmar i morse i Sävelången. Det var ganska trögt fiske idag. Körde runt och trollingfiskade i början, dock utan resultat. Jag har satt på två extra spöhållare på båten förra veckan så nu har jag fyra spön riggade. Har aldrig trollat med fyra spön samtidigt, men det funkade fint. Började med trollingfiska med två stycken spön från början, och efter det så blev det tre. Men fyra funkade alldeles utmärkt. Gäller dock inte att svänga för snävt. Kastade sedan med min ytspinnare runt vasskanterna och det dröjde inte länge innan en Gädda högg. Den var dock inte stor. Resten av fisket gav tyvärr ingenting. Lägger upp en bild på båten med i detta inlägget. Hade ju ingen storlek på fisk att visa denna dag.

Fyra riggade spön, det får räcka för trollingfisket

min pärla



Makrillfiske


Onsdag 09 Jul 2008, 8:27


I gårkväll var jag och min svåger Niklas ute och fiskade Makrill utanför Vargö och Styrsö. Vi kom inte in i något jättestim som vi hade hoppats på. Det var bara lite strö Makrill här och där. Niklas fick även på en liten Torsk med, som lossade från kroken strax efter att jag hade tagit min bild. Lika bra det, Torskar vill vi inte ha. Vi fiskade ungefär i 2,5 timma och resultatet blev 19 Makrillar



En torsk följde med upp.




Större, men inte stor


Torsdag 12 Jun 2008, 20:09


Ny fiskedag, tidigt igång. Lika bra det, det skulle ju komma regnskurar på eftermiddagen så det var lika bra att komma igång tidigt då. Hade tänkt kvällen innan att jag skulle börja med lite flugfiske efter Gädda. Har knappt gjort det innan, har bara flugfiskat Öring & Regnbåge innan, men Gäddfiske, det var något nytt för mig. Började att flugfiska ett par timmar på morgonen utan resultat. Bestämde mig istället för att köra lite trolling. Igen. Som vanligt. Men det ger ju resultat iallafall. Varför sluta med ett vinnande koncept ? Där var jag kanske lite för självsäker kanske? Men jag brukar ju oftast få på trolling. Denna gång var det ännu än Gädda. Vill inte tråka ut er hela tiden med bara Gädda, men denna var iallafall större än de förra som har hamnat på bloggen innan. Kanske nästa blir större, och större där på. Då kanske jag når upp till 100cm arn. Förhoppningsvis.



Stora förhoppningar


Fredag 06 Jun 2008, 22:26 04:45. Sävelången


Förväntansfull som vanligt. Hur går det denna morgon då? Extra förväntansfull är jag när jag ser vattnet varje morgon när jag kommer och ser att det kokar av aktivitet i vattnet. Kanske kommer 100cm arn idag? Nä... skulle inte tro det! Men varför skriver jag det då? Jo det är min förhoppning. Inte sååå stora Gäddor som 100cm kanske, men större en vad mitt rekord på Gädda är. men då räknar jag inte med dessa Gäddorna i denna bloggen hittills. Varför ska man ha så stora förhoppningar på det igentligen? Man får givetvis vara glad över att man får hugg överhuvudtaget, MEN ... varje gång jag kommer ner till sjön och tittar ut övet vattnet så har har man ju så stora förhoppningar att man ska få nått riktigt stort. Så även denna vackara morgon. Efter avslutat fisket för idag med en liten Gädda är jag nöjd med fisket ändå. Det högg ju! Och det högg som vanligt med en av mina silvriga Rapalavobblers. Fick Gäddan på trolling, efter att ha kört med lite Gäddmete först utan resultat. Tar nya tag nästa gång med lika stora förhoppningar.


05:45



Vacker morgon, 2 tappade, och en fastnade på linsen.


Fredag 30 Maj 2008, 15:04


Dags för lite fiske. Efter att ha gett mina minsta tvillingar sista målet kl 03:00, så var det egentligen ingen ide att lägga sig, men efter att inte kunnat somna om gick jag upp 04:20. Hade ju tänkt att försöka komma igång med fisket kl 05:00 ändå. Det sägs ju att fisket är bättre tidigt på morgonen, så det var lika bra att komma igång. Efter att ha satt i båten vid Sävelången inriktade jag mig bara på att trollingfiska. Efter ca 1 halvtimma kom första hugget. En Gädda. Ingen större storlek på den, men kul ändå att få upp den. Efter att ha tagit kort och släppt tillbaka den var det bara att fortsätta. Det dröjde inte mera än en timma innan nästa hugg kom. Det var en rätt så stor Gädda, men tyvärr så släppte den precis när jag skulle landa den, samma hände med Abborren som jag fick hugg på strax efter. Men vad gör det... Tar nya tag nästa gång, och så fortsatte jag fiska iden otroligt vackra Maj morgonen.


Så vackert måste sätta i båten nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar