fredag 24 juni 2011

Vrestaby

I förrgår var jag uppe hos min fiskejobbar kompis Sten för ytterligare ett fiske. Tanken var att vi skulle fiska i Aspen denna eftermiddag, men det blåste för mycket så det fick bli hans sjö istället. Denna fiske eftermiddag skulle vi lägga mer tid åt att fiska efter Abborre istället för att trolla gädda. Det blåste en del när vi började fiska, men vi körde till en vik där det var lä jag började kast meta, medans Stens kastade med spinnare. Efter bara några kast fick Sten en riktigt liten gädda, strax efter det fick jag en mört på mete. Vi fortsatte sedan att meta i viken men det blev bara trögare och trögare. Inte ett napp trots att vi hade mask och det var stim precis under båten vad ekolodet visade. Vi körde vidare och kastmetade i ett par andra vikar där det var lä men det var lika trögt där. Det var ganska oroligt väder med blåst och även regn var på väg in så antagligen gillade inte Abborrarna trycket.

När vi körde ut på djupare vatten så pep det i lodet ganska så mycket vid en djupbrant och vi bestämde att vi lägger om och trollar efter gädda istället. Jag bestämde mig att sätta på min favorit Westianre, den ledade blåvita. Någon minut efter att jag släppt i vobblern över branten högg det, men den släppte lika fort. Bara någon minut efter fick jag revansch, en gädda på drygt två kilo blev det.

Vi trollade vidare och trots att det var mycket fisk på lodet på djupet ville det inte hugga mera denna kväll så vi gav upp runt halv tio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar