lördag 13 juli 2013

Anten


Igår fiskade jag och Sten i sjön Anten, det var nästan ett år sedan vi var där sist och fiskade. Tyvärr har det dröjt alldeles för länge mellan gångerna. Sten mötte upp mig tidigt igår morse och vi åkte hemifrån redan vid fem på morgonen. När vi backade ner båten på rampen låg nästan hela sjön  vindstilla, vi viste att det skulle bli en riktigt varm dag med spegelblank sjö. Vi trollade ut vid sextiden och satsade på att köra djupet. Jag satte på mina största westin wobbler medans Sten blandade lite bland storlekarna. Det tog inte mer än en timma innan det small på i Stens spö, men tyvärr släppte fisken. En kvart senare tappade jag ett rätt så rejäl fisk då jag hade på den i ca fyra sekunder. Ytterliggare en timma fram small det på två gånger igen, men dessvärre missades även dessa hugg. Vi var övertygade om att det var Gös som högg. Nästa fiske i Anten om det nu blir i sommar planerar vi att köra med lite mindre wobbler just på gösarna i sjön. När väl göstimmarna var förbi fick vi hoppas att gäddorna var på hugget. Men det visade sig vara trögt. Vi körde på olika ställen i sjön och på olika djup med olika wobbler men inget ville hända. Vi bestämde oss för att kasta av lite vassar efter abborre men även abborrarna var tröga. Vi såg en och annan abborre som var efter både på jigg och popper men mer hände inte. Sten släppte bara tillbaka en lite gädda som han retat till hugg med sin popper. När klockan närmade sig tolv på dagen var det riktigt varmt och temperaturen visade runt 25 grader och fortfarande låg vattnet vindstilla. Allt verkade trögt och även batteriet började ta slut så vi beslöt oss för att trolla in och lägga ner fisket för denna dag. Men på vägen in small det äntligen i spöt! Jag visste att det var gädda som högg och den var perfekt krokad. En ganska fin gädda som fick simma tillbaka till friheten efter lite foton. 
Varje gädda som jag fotat släppt tillbaka i sjön har fortfarande haft en medelvikt över fyra kilo. Om det nu blir något gösfiske i sjön och om vädrets makter är med oss blir det att planera att börja fiska redan klockan fem på morgonen för att få med en extra göstimma på morgonen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar