torsdag 24 juli 2014

Anten

Igår kväll var jag, Sten och Stefan i sjön Anten för att trolla efter gös. Det var nästan ett år sedan jag var och fiskade i sjön sist så det var riktigt kul att få köra ett race där igen. Det som oroade mig var hur fisket skulle vara, det hade ju varit extremt varmt de senaste dagarna. 

I alla fall så la vi i båten vid sjutiden på kvällen, det blåste nästan ingenting och det var alldeles ljummet i luften. Vi riggade upp fyra spön och trollade på lite olika djup och med olika wobbler djup. Mestadels körde vi på mellan 15-20 meter. Efter ca 45 min högg det på det bakre spöt med en wobbler som går på ca sju meters djup. Tyvärr ingen stor gädda, men när man vet att det är en ganska så bra snitt vikt på gäddorna i sjön så blev man faktiskt lite besviken, men bara lite. Gäddan vägde knapp tre kilo. 
När solen så sakta började dala ner från bergstopparna så bytte vi till wobbler mer inriktat för gös. Men trögt var det. Inte en ända gös ville hugga och när klockan närmade sig elva på kvällen så gav vi upp. När vi närmade oss båtrampen och jag skulle veva in sista wobblern så högg det. Skrattretande så vägde gäddan kanske ca 100 gram, vilket blir säkert årets minsta gädda. Stefan kastadde några gånger längs med vassen innan bryggan och då högg faktiskt en gädda. Tippar på att den vägde ca två kilo. Mer hände inte denna ljumna goa sommarkväll på Anten. Mycket trevlig kväll annars med en fin solnedgång, men tyvärr lyste gösarna och det större gäddorna med sin frånvaro. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar