onsdag 6 augusti 2014

Vrestaby



Igår kväll var jag och Marcus uppe hos Sten för ett abborrfiske i sjön. Tanken var att först och främst fiska efter abborre, men skulle det visa sig vara trögt skulle vi i så fall på satsa på gädda istället.

Vi satte i båten runt sju tiden, vädret var klart och det blåste knappt ingenting. Vi körde direkt till en av sjöns hetaste vassar för att kasta av med spinnare, popper samt olika gummijiggar. Vi hade även ett utlagt ett mete med mask där vi kastade. Det tog ca 10 minuter innan första abborren högg. Strax efter vi släppte tillbaka den högg det på min jigg. 
Marcus fick även ganska så snart abborre på sitt mete.
Vad jag minns så tror jag att vi fick sammanlagt 4 abborrar vid denna vass. Tiden gick fort när höll på att kasta och solen började så sakta dala ner bakom träden, men vi skulle hinna med och prova en het plast till för abborre. Efter lite nötande vid vassen med mest popper fick Sten en fin abborre på ca 5,5 hekto. 
Vi forstatte att kasta en liten stund till efter att Sten fick fisk, men mera hände inte. Tyvärr så tappade jag en gädda vid båtkanten på trolling på vägen in till Stranden. Min favorit wobbler för gädda levererar verkligen i den sjön. Mer hände inte denna fina sensommar kväll.
Nästa fiske kommer troligtvis bli i Nordsjön om inte planerna ändrar sig. Eventuellt kanske det blir botten mete efter Brax i Säveån med. Jag får se vad det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar