lördag 4 juni 2016

Gäddfiske


Äntligen! Det var länge sedan man skrev ordet äntligen här på bloggen! Men efter mängder av fiske pass med många timmars nötande med trolling samt spinnfiske efter mitt förra rekord så slog jag äntligen mitt personbästa. 

Det var igår fredag på kvällen som jag gick ner till ån för att köra en stund trolling i den fina solnedgången. Egentligen skulle jag inte fiska alls, men jag bestämde i sista stund att bara köra trolling i ca 1-2 timmar. Och jag tog verkligen rätt beslut att fiska som tur är. Jag körde ut från bryggan runt åtta på kvällen och hade på min nya ledade wobbler med en färg som funkar bra i ån och det tog inte mer än tjugo minuter innan det small på. Jag var helt säker på att det var bottennapp jag fick för det är väldigt lite vatten i ån. Det har varit varmt i flera dagar och knappt inget regn alls. Efter ca tre sekunder började det skaka i spöt och då förstod jag att det inte var bottennapp och att det var en gädda av lite större kalliber. Dessutom ville den dra sig ner mot botten och inte visa sig. Det tyder med på stor gädda. Efter en stunds härlig fight landade skönheten i båten. 6,5 kilo och exakt 100 cm lång! Nytt personligt rekord!
Efter har tagit en hel del kort så fick gäddan åter simma till friheten och förhoppningsvis växa till sig ännu större. Jag fiskade inte mer sedan för jag kände att det liksom inte behövdes. Jag har ju ändå slagit mitt personliga rekord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar