lördag 28 maj 2016

Vrestaby


Igår fredag efter jobbet så åkte jag upp till min jobbarkompis Sten för att fiska gädda. Det var verkligen ett bra tag sedan vi fiskade ihop i sjön, närmare bestämt hösten 2014. Men på grund av husköp i en annan kommun som ligger ca 1,5 timma från honom så har det tyvärr inte blivit mer tätare fiske, men det ska vi ändra på i år. Denna eftermiddag och kväll var även Stens dotters kille Patrik med och fiskade. 

Upplägget med gäddfisket var att köra trolling mitt i sjön, runt grund samt att trolla till vikar för att kasta med popper. Jag satte på min trotjänare till wobbler som jag vet funkar bra i sjön, Patrik körde med en Westin Platypus liknande abborrfärg samt Sten körde med ett stort blått gummibete. Efter ca en kvart högg det på min wobbler, men tyvärr släppte det lika fort. Tanken kom direkt att gäddorna skulle verkligen vara på hugget i kväll, men nej inte alls skulle det visa sig. Även abborren lös med sin frånvaro.

Vi trollade vidare i sjön och tiden tickade på rätt fort. Inte ett hugg på trollingen samt att det skulle visa sig att det var även dålig fart på gäddorna i vikarna. Efter ett par timmar kom vi fram till favorit viken i sjön. Där skulle vi inte bomma i alla fall tänkte vi och efter bara några kast så högg det på Stens och Magnus bete. En sådan här kväll med trögt fiske blir man ganska glad när man får upp ett par gäddor i mindre storlekar.
Vi fortsatte att kasta vidare i de olika vikarna i sjön, men ingen gädda ville hugga. Även på trollingen var det trögt. När klockan närmade sig halv nio på kvällen så gav vi upp fisket. Vi tre var nog lite förvånade över att det inte var bättre fart på gäddorna. Vädret var ju ändå var det varierande slaget med lite blåst och moln samt även en del sol till rena bleket i vikarna. Kul var det i alla fall att komma tillbaka till sjön igen och fiska.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar