torsdag 25 maj 2017

Gäddfiske



I morse var jag och min svärfar ute tidigt i ån för att köra ett trollingfiske efter gädda. Vi satte i båten vid femtiden på morgonen och körde ut i en å med tät dimma. Efterhand så lättade dimman allt mer för att sedan solen skulle spricka igenom. Det blåste knappt ingenting heller så det var en riktigt härlig morgon. Mitt val av wobbler blev den wobblern jag använde sist i ån som jag tappade min gädda på. De verkar som sagt gilla dessa färger. Min svärfar satte också på en Westin wobbler som brukar leverera fisk. Efter en dryg halvtimmes trolling så högg det på mitt spö vid ett var de hetare sträckorna i ån som brukar leverera gädda varje gång. Efter en kort fight så fick en gädda på dryga två kilo simma vidare.
Vi körde vidare i ån och efter ungefär en timma efter jag fick första gäddan så small det på lite mera rejält. Det var precis efter att vi vänt båten för att trolla tillbaka som det small på och det var knappt fem minuter efter vi redan hade kört förbi på vägen upp. Efter en go men försiktig fight för jag ville verkligen inte tappa fisken så fick den äntligen syna kameralinsen.
Efter att gäddan åter simmat vidare kom det tyvärr inget mera hugg. Ett trevligt morgonfiske med härligt väder och lyckad utdelning fick bli en bra start på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar