lördag 13 maj 2017

Gäddfiske


I morse blev det ett tidigt fiske ån med min svåger Niclas. Vi hade bestämt oss för att köra gäddtrolling i en annan sträcka av ån i stället för den traditionella sträckan hemma vid huset. Vi lastade på aluminiumbåten på släpkärran och satte i båten strax innan kl 06. Vädret var ganska så klart med ca 4 plusgrader. För varje timma som gick så mulnade det på mer och mer men inget regn kom i alla fall. 

Jag körde med en av mina favorit Westin wobbler som jag vet brukar leverera bra i ån och Nicklas satte på en regnbågsliknande gummifisk. Det tog inte längre än 10 minuter så högg det på Wobblern, men gäddan satte sig tyvärr inte. Tanken var att gäddorna var på gång nu när det högg soppas tidigt efter vi satte i båten, men det var faktiskt trögt länge. Gäddorna verkade inte vara riktigt på hugget. Vi hoppades att gäddorna var på bättre humör på tillbakavägen för efter två timmars trolling var vi framme vid den stora höljan och då tar det två timmar tillbaka där vi startade. Efter ungefär 1,5 timmas fiske på vägen hemåt högg det äntligen på Nicklas spö.
Det visade sig vara en utlekt gädda på ungefär 2,7 kilo. Efter ett par snabba kort så återutsatte jag gäddan igen. Nu var det inte mer än en halvtimma kvar att trollingfiska tills vi var framme där vi startade, men inte mer än ett hugg på Nicklas spö hände mer. Trevlig sträcka att fiska på men lite mer värme i vattnet så tror jag att det kommer bli mera fart på gäddorna i ån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar