tisdag 6 juni 2017

Abborrfiske


Igår eftermiddag gick jag och min fiskekompis Frej ner till båten för att köra lite trollingfiske och lite spinnfiske i ån efter gädda och abborre. Vädret var rätt så konstigt med stora åskmoln varvat med lite solglimtar här och var. Vinden var stundtals svag till måttlig. 

Vi bestämde oss för att köra trolling upp till nästan slutet av änden på min sträcka i ån för att på tillbakavägen både köra lite trolling samt kasta med gummijigg i kanterna av ån. Jag tog min wobbler som levererat gädda nästa alla gånger så valet var inte svårt alls. Det dröjde knappt 20 minuter innan det högg på min wobbler. Jag var helt hundra på att det var en gädda som högg, men det visade sig vara en riktigt fin abborre. Hugget var ju riktigt brutalt men jag var ju förstås nöjd med tanke på att det var en fin abborre än en lite gädda.
Efter ett par kort så fick abborren simma vidare. Det tog ett tag innan abborren ville komma igång, men till slut simmade den ner till djupet igen. Precis efter jag lagt ut wobblern igen för att köra vidare så högg det igen i mitt spö. Denna gången var det en gädda som högg men den var så liten så det var inte ens värt att ta kort på. Vi körde vidare till den stora höljan för att kasta av alla platser. När vi kom över djupkanten så högg det på Frejs spö. Ytterligare en abborre som fick syns dagens ljus. Den stod precis på kanten in mot höljan. Ett par snabba kort så fick den simma vidare. Fin abborre på knappt ett halvt kilo skulle jag tippa på. Vi kastade av kanterna med jigg för det är ändå det som gett bäst resultat och det tog inte lång tid innan Frej fick upp två gäddor till vänster om fallet. Den ena gäddan var ganska så liten men den andra var lite bättre storlek på men dock förhållandesvis liten. Den hade ett par rejäla bitmärken under bukfenan samt på sidan såg vi när vi synade den.
Antagligen större gädda som har försökt sig på gäddan. Tyvärr lös de stora gäddorna med sin frånvaro men tre gäddor samt två abborrar är ändå helt godkänt. Nästa gång får vi hoppas på större fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar