fredag 23 juni 2017

Anten

I går eftermiddag åkte jag och min svärfar till sjön Anten för att köra ett litet trollingpass efter gös. Vi satte i båten strax innan kl sex och körde ut mot sjön. Vädret var till en början lite blåsigt och mulet, men ganska så snart la sig vinden och sjön förvandlades ganska så snabbt till en spegel. Jag riggade upp sex spön med wobbler i varierande storlekar, färger samt skedar i olika storlekar för varierande djup. Det tog inte mer än drygt en halvtimma innan första hugget kom på det bakre spöt.
Gäddan vägde ca tre kilo skulle jag tippa på. Ett par snabba kort och gäddan fick simma vidare. Wobblern går ner på ca 5-7 meters djup beroende på fart och längd på linutsläppet. Djupet var ca 16-17 meter. Knappt en timma efter att vi återutsatte gäddan så högg det igen, även denna gång högg det på ett av de bakre spöna. Jag kände direkt att det var en bättre fisk som högg. Efter en ganska så go fight var det en rätt så fin gös som fick syna ytan.
Kul att få gös och inte bara gädda i sjön, plus att det var första gösen jag fått i sjön Anten, innan har det varit gös i Aspen som levererat bra genom åren. Nästa fiske kommer att ske i ån med aluminumbåten. Då blir det två av mina pojkar som ska trollingfiska och jag ska köra båten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar