söndag 8 oktober 2017

Gäddfiske


Nu när verkligen hösten har kommit på alvar så brukar gäddfisket bli mer bättre än under sommaren. Det tröga sommarfisket efter gädda som varit i ån blir mer framgångsrikt under hösten. Kallare i vattnet samt att gäddorna börjar äta upp sig inför vintern. Detta skulle visa sig stämma ganska så bra denna soliga men lite råkalla höstdag. Givetvis så får man han en stor gnutta tur med vilket jag och Albin hade denna morgon.

Vi satte i båten strax innan halvåtta på morgonen, det började ljusna och solen försökte tränga sig igenom de mörka molnen som fanns kvar på himlen. Jag tog fram de två wobblerna jag trodde mest på och som har gett mest fisk just i ån. Förhoppningarna var stora på att vi skulle få gädda idag för nu var det ju verkligen höst, sommar trollingen i ån har ju inte varit den bästa under denna sommar. 

Efter att ha kört trolling i nästan 1,5 timma så small det på rejält på mitt spö. Jag kände direkt att det var en fin fisk som högg, men att den var så stor trodde jag inte, men jag blev som sagt väldigt glad när den gled in i min stora håv som jag köpt tidigare under veckan. Vid vägningen visade sig att gäddan vägde 7,7 kg. Nytt personligt rekord för mig! Efter att ha tagit en himla massa kort så fick den simma vidare ner i den mörka ån igen.
Men både jag och Albin visste inte vad som skulle ske bara tio minuter efter min rekord gädda. Något helt otroligt faktiskt. Det som hände var att efter jag släppt i gäddan igen så körde vi vidare ca 100 meter med båten för att sedan vända om och köra tillbaka och precis på samma plats jag fick min gädda så högg det på Albins spö. Det var också ett rejält hugg och Albin fick kämpa med fisken innan den gled ner i håven. Först trodde jag att det var samma gädda jag hade på 10 minuter innan, men när jag fick se den i håven visade sig det att den var ännu större än den jag fick. Både jag och Albin var så klart riktigt glada över fångsten så vi skyndade oss att väga fisken och den vägde hela 8,37 kilo.
Två riktigt fina gäddor, två nya personliga rekord samt Albin har tagit över rekordet på störst gädda i familjen. Sådant här ska ju bara inte hända med 10 minuters mellanrum och på samma plats dessutom. Ibland har man riktigt tur samt efter allt nötande och alla timmar man lagt så kommer till slut belöningen. Det nya målet för mig och Albin nu är att bräcka den magiska 10 kilos gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar