måndag 5 maj 2014

Vrestaby

Igår kväll var jag uppe hos Sten i Vrestaby för lite kvällsfiske. Vi satt i båten runt halv sjutiden. Det blåste ganska så kallt, men förhoppningen var att vinden skulle avta. Solen värmde lite grann iallafall.
Vi bestämde oss för att satsa på trolling efter gädda. Abborrfisket vet vi inte riktigt ifall de har kommit igång och tiden fanns inte riktigt ikväll för att nöta efter just Abborre. Jag satte självklart på min favorit wobbler - Westin 2 delade. Sten satsade på en Rapala wobbler i mindre storlek. Mitt val blev ganska så lyckat, det tog inte mer än en halvtimma innan första gäddan högg.
Gäddan högg på mellan 6-7 meters djup. Efter fotat fisken fick den simma tillbaka igen. Vi trollade vidare mot en av branterna i sjön och strax efter vi passerat en av kanterna högg det på Stens Rapala. Gäddan var dock inte så stor, men kul att Sten fick på sin nya wobbler. Vi trollade vidare i sjön och ca 20 minuter efter att Stens släppt tillbaka sin gädda högg det igen på min wobbler.
Gäddan vägde ca 1 kilo mindre än den första gäddan jag fick denna kväll. Min favorit wobbler levererar verkligen i denna sjö. Efter att släppt tillbaka gäddan kastade vi av en av sjöns vassar utan resultat innan vi gav upp fisket för kvällen. Vinden la sig mycket senare än vad vi trodde så man var ganska så frusen när vi tog upp båten. Det var ändå en fin kväll med bra utdelning på två timmars fiske.

  

1 kommentar:

  1. Riktigt skoj att sjön börjar leverera nu :)
    Jag var där igår.
    Vilka färger har funkat bäst för er?
    Vad vägde största gäddan för kvällen?
    Kanske ses vi däruppe nångång igen
    Vi fick gädda igår på ena sidan ''heta viken'' :)
    Marcus

    SvaraRadera