tisdag 8 september 2015

Bottenmete


Igår kväll så kom min svåger Niklas hem till mig och hans kompis Lars för att meta ål. Det var ju lite för länge sedan jag fiskade, men som vanligt är det brist på tid som gör att jag inte hunnit helt enkelt. Men jag tog mig i kragen igår kväll och körde ett fiske pass, det var ju så länge sedan sist. 

Vi gick ner till vattnet vid sju tiden på kvällen och tacklade var sitt spö för bottenmete med mask. Vädret var halvklart med lite blåst och ju närmare kvällen kom så avtog tyvärr inte vinden alls. Jag tog med mig ved och la i grillen och när mörkret var på intågande så tände vi upp brasan och grillade korv samtidigt som vi väntade på napp. Det dröjde kanske en halvtimma innan det första riktiga nappet visade sig och det var på Lars spö det högg först på. Upp fick han en riktigt fin Björkna på 0,8 kilo. Nytt PB för Lars. Efter ett par snabba foton fick fisken simma tillbaka till friheten igen.
Vi fiskade till klockan elva på kvällen och vi några mindre små napp lite då och då, men tyvärr var kroken ren och masken borta ett flertal gånger. Jag fick dock en liten Snorgärs som jag släppte tillbaka. Ålen som vi egentligen var ute efter lös med sin frånvaro, men det var ändå en trevlig kväll framför brasan och korven smakade riktigt gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar