onsdag 9 september 2015

Brax


Igår på förmiddagen så var jag och Emil ute en sväng med båten för att se om gäddfisket hade kommit igång. Nu är ju sommarens tröga gäddor förbi och förhoppningen var att de är mer på gång nu när hösten har kommit. Vädret var soligt när vi gick ner till båten, men det blåste en lite kylig nordanvind. 

Vi bestämde oss för att köra lite trollingfiske en stund innan vi skulle fika och där efter skulle vi kasta av den stora hölljan om gäddtrollingen skulle visa sig vara trögt. Vi trollingfiskade kanske runt en timma med var sin Westin wobbler. Ena spöt en blå ledad wobbler och på det andra spöt en rak wobbler i gul färg. Men tyvärr lös gäddorna med sin frånvaro. Inte ett ända hugg alls, så vi tog lite fika istället vid ett mysigt ställe där det var lä. 

Efter fikat kastade jag och Emil av den stora hölljan och det tog inte lång tid innan det högg på mitt Tail bete. Efter att bra mothugg gav jag spöt till Emil som fick drilla fisken. Både jag och Emil var hundra på att det var en gädda, men när fisken väl synade ytan så visade det sig att det var en Brax. Riktigt kul för Emil som aldrig har fått någon Brax.
Efter några kort fick Braxen simma vidare och vi avslutade fisket där efter. Emil var riktigt nöjd och glad och jag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar