fredag 29 juli 2016

Anten


I morse blev det sjön Anten trollingen skulle ske. De senaste gångerna jag fiskat har nästan bara på kvällarna så ny bytte jag taktik för att se om gäddorna var på hugget tidigt morgon istället. Jag satte i båten runt femtiden på morgonen och vädret var halvklart och sjön låg som en spegel. Det var helt tyst och solen försökte spricka igenom molnen.
Jag riggade upp spöna och satte som vanligt på de mest djupgående wobblerna längst bak. Ena wobblern med en rejäl sked och den andra med också ganska så stor skedd. På sidospöt satte jag på min favorit ledade westin wobbler samt på det andra sidospöt en grön Platypus. Olika färger och olika djup, nu var det bara att vänta. Vänta fick jag verkligen göra för att det dröjde nästan tre timmar innan första gäddan högg. Men första hugget kom faktiskt inte på wobblern utan gäddan högg på min sidoparavan konstigt nog. Det har aldrig hänt mig innan, men jag vet att det kan förekomma ibland, men ca fem sekunder senare så högg gäddan på wobblern så jag var faktiskt lite beredd att ett hugg skulle komma.
Tyvärr var det ingen stor gädda, jag gissar att den knappt vägde tre kilo. Men kul att det högg efter den sega väntan. Vilken wobbler den högg på behöver jag knappast skriva. Generellt brukar det dröja ett tag innan varje hugg på Anten men det dröjde knappt en kvart så högg det igen, denna gång på det bakre spöt med min mest djupgående wobbler. Fisken kändes genast större än en första men när jag väl fick in gäddan mot båten såg jag att den var dåligt krokad samt att tafsen hade snurrat runt gäddans mun så jag var helt säker på att gäddan skulle lossna vilket den också gjorde när jag skulle landa den. Lite otur, men det var ett tag sedan jag tappade en gädda så den dagen skulle komma allt närmare. Jag gissar att den vägde ca 4 kilo. Jag körde vidare och letade efter mer pelagiska gäddor men det blev tyvärr inget mera hugg så jag styrde mot rampen och tog upp båten ca halv elva på förmiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar