tisdag 19 juli 2016

Gäddfiske

Igår eftermiddag gick jag ner till ån med Albin och Anton för att fiska lite gädda. Vädret var soligt med stundtals måttliga vindar. Vi började med att köra trolling första sträckan med mål att ta fika vid en av vassarna. Sträckan dit gav inget hugg alls samt sträckan tillbaka bommade vi med. Albin gav upp efter det och gick upp till huset så fortsatte jag och Anton själva att försöka att lura upp någon gädda. När vi kom fram till den stora höljan provade vi att kasta längs med vassar och näckrosbälten och efter en stund högg det på mitt tailbete. Jag gav spöt snabbt till Anton som fick veva in en fin liten gädda.
Vi fortsatte kasta vidare en stund, men i den stora höljan verkade det inte vilja hugga någon mera gädda så vi köra sträckan tillbaka igen och kastade längs med vassarna. Anton fick ett hugg efter en stund, men tyvärr så tappade han gäddan vid båten. Vi kastade vidare i vassarna men det var trögt. Det började skymma så vi bestämde oss för att köra trolling tillbaka till bryggan och även på tillbakavägen fick Anton hugg, men tyvärr tappade han även denna gädda vid båten. Det märks att det ha blivit trögare och trögare den sista tiden i ån så nästa fiske kommer att bli i Anten i stället på torsdag. Återkommer med rapport efter det.